Pe de alta parte, atunci cand vine vorba despre componentele ce tin de mecanica autoturismului, lucrurile nu mai sunt atat de simple si este necesara o implicare mult mai concreta. Iar printre cele mai importante componente ale masinii tale se regasesc si cele patru piese care pun in miscare autoturismul, in mod concret: rotile. Iar pentru ca rotile sa functioneze la capacitate optima, trebuie ca ele sa fie “imbracate” in pneuri de calitate.
Cuprins:
2.1. Anvelope cu profil simetric
2.2. Anvelope cu profil asimetric
2.3. Anvelope cu profil directional
1. Profil anvelope: semnificatie si explicatii
Sunt multe aspecte de care trebuie sa tii cont, cand alegi anvelopele. Este necesar sa alegi dimensiuni anvelope potrivite, insa conteaza foarte mult si modul in care arata banda de rulare a cauciucului. Aceasta reprezinta partea pneului care ia contact cu suprafata de rulare, in mod concret. Practic, pneul este compus din partile sale laterale si din banda de rulare. Aceasta din urma este definita, inclusiv in cazul unor anvelope concepute pentru utilizarea pe tot parcursul anului, de profilul anvelopei. Adancimea acestui profil determina intr-o maniera foarte importanta performantele masinii si influenteaza si siguranta in circulatie.
Cand vine vorba despre adancime profil anvelope, acest aspect determina modul in care masina franeaza si tractiunea pe care o poate oferi in diverse conditii de drum. In acest sens, majoritatea soferilor sunt interesati de adancimea minima a profilului la anvelope iarna , intrucat pe parcursul sezonului rece se circula in conditii dificile de drum. Carosabilul acoperit cu zapada este dificil de abordat, in lipsa unor roti echipate corespunzator, iar o masurare de adancime profil anvelope optima si o alegere corecta a acestuia iti poate securiza calatoriile.
Pentru a avea o imagine si mai clara asupra semnificatiei notiunii de adancime profil anvelope noi sau profil anvelope second hand, trebuie sa stii ca exista mai multe elemente care compun profilul si influenteaza adaptabilitatea acestuia la conditiile de drum specifice iernii, verii sau celorlalte perioade ale anului. Este vorba despre urmatoarele elemente de baza:
-
Flancurile - sunt striatii dispuse in mod circumferential, in jurul cauciucului. Striatiile formeaza segmente de cauciuc ridicate, denumite si blocuri de rulare. Ele iau contact cu suprafata carosabilului;
-
Fantele incrucisate - in blocurile de rulare sunt turnate canale, denumite si fante, care garanteaza o dispersie suplimentara a apei care poate intra in contact cu pneurile;
2. Profil anvelope noi: tipuri, avantaje si dezavantaje
Exista mai multe tipuri de profil anvelope de iarna, anvelope de vara sau all season. Fiecare dintre acestea prezinta diverse avantaje si dezavantaje. Pentru a-ti putea face o idee mai clara cu privire la cum sa alegi un profil minim anvelope, iti vom prezenta in mod detaliat fiecare categorie in parte.
2.1. Anvelope cu profil simetric
In cazul automobilelor destinate transportului de pasageri, cel mai intalnit tip de profil este cel simetric. Acesta este definit de benzile de rulare simetrice de pe partile interioare si exterioare ale pneului. Practic, sunt blocuri independente simetrice, impartite de caneluri laterale si circumferentiale.
Exista multe modele de anvelope simetrice multidirectionale, adica pneuri care au capacitatea de a putea fi montate si rotite in orice directie dorita, fara ca performantele pe care le ofera cauciucurile sa fie in vreun fel afectate. Pneurile cu profil simetric reprezinta o varianta specifica de profil anvelope de iarna noi.
Ele vin la pachet cu serie de plusuri si minusuri pe care este foarte bine sa le cunosti, pentru a sti daca merita sa alegi acest tip de pneuri si in ce context sunt ele cu adevarat utile:
-
Garanteaza control bun al directiei autoturismului, in timpul mersului;
-
Ofera stabilitate pe carosabilul acoperit cu zapada;
-
Ofera stabilitate pe drumurile umede;
-
Are excelente proprietati de dispersie a apei pe drumurile ude;
-
Banda de rulare are blocuri de dimensiuni reduse;
-
Uzura cauciucurilor poate sa fie mai rapida decat in cazul altor variante.
2.2. Anvelope cu profil asimetric
Foarte des intalnit este si profilul asimetric, in cazul anvelopelor. Acesta presupune ca jumatatile din interiorul si exteriorul benzii de rulare sa fie dispuse cu canale si blocuri de forme distincte. Gratie acestei dispuneri, disperia apei si tractiunea cauciucurilor pe drumurile acoperite cu zapada sunt net imbunatatite. In cazul multor variante de anvelope all season , se intalnesc blocuri groase pe partea exterioara a benzii de rulare.
Acestea contribuie la garantarea stabilitatii si controlului eficient al masinii pe drumuri uscate. Ele creeaza o zona de contact de dimensiune mare. In interior, in schimb, adica pe partea dreapta, exista canale si blocuri de dimensiuni reduse, care garanteaza tractiune buna prin dispersarea eficienta a apei.
Trebuie subliniat faptul ca acest tip de anvelope sunt foarte des utilizate in cazul vehiculelor de motosport, pentru ca profilul asimetric este aplicat pe majoritatea pneurilor de performanta. La fel ca in cazul anvelopelor cu profil simetric, si in cazul unor anvelope cu profil asimetric vorbim despre plusuri si minusuri:
-
Garanteaza o excelenta aderenta pe drumurile uscate;
-
Asigura dispersia apei in mod eficient, pe drumurile umede;
-
Faciliteaza controlul bun al virajelor si la viteze ridicate;
-
Uzura este redusa, multumita zonei de contact de dimensiuni ridicate;
-
Se monteaza cu flancul exterior in exteriorul rotii
2.3. Anvelope cu profil directional
Este un profil care dispune de caneluri simetrice. Acestea sunt orientate unidirectional, adica urmeaza aceeasi directie. Sunt specifice indeosebi anvelopelor de iarna, insa profilul directional este utilizat si la anvelopele auto destinate vehiculelor care circula cu viteze mari. Faciliteaza performantele deosebite in conditii de drum dificile, precum carosabilul acoperit de zapada.
Anvelopele cu profil directional dispun de striatii si de blocuri distribuite in forma de V. Asftel, tractiunea masinii pe carosabilul acoperit este una excelenta. Iata care sunt toate plusurile si minusurile acestui tin de profil, intalnit la pneurile de performanta:
-
Garanteaza o forta mare de tractiune
-
Garanteaza eficacitate de franare la nivel ridicat;
-
Ofera o buna dispersare a apei;
-
Stabilizeaza masina pe carosabilul umed;
-
Favorizeaza stilul de conducere rapid;
-
Dispun de o sageata pe flanc, prin care se marcheaza directia de rotatie;
-
Se monteaza doar in directia benzii de rulare.
2.4. Alte tipuri de profil
Exista si alte tipuri de profil de pneuri. Un exemplu este modelul nervurabil, care este usor de identificat datorita faptului ca banda sa de rulare are profilul plin de nervuri multiple, circumferentiale. Acesta prezinta o rezistenta mica la rulare, garantand stabilitatea in mers. Rezistenta laterala permite un control bun al directiei, inclusiv la viteze mari, generand un nivel redus de caldura. In schimb profilul nervurabil nu faciliteaza un control bun la franare si accelerare, pe drumuri umede.
O alta categorie de profil este modelul canelura, care dispune de caneluri perpendiculare pe toata suprafata anvelopei. Aceste cauciucuri sunt utile pe drumurile noroioase si se utilizeaza pe vehicule industriale si pe autobuze. Genereaza zgomot mare la viteze ridicate si au rezistenta mare la rulare, astfel ca nu se recomanda utilizarea la conducerea rapida. In schimb, garanteaza o tractiune foarte buna si o franare eficienta.
Modelul nervura-canelura este o combinatie intre cele doua variante mentionate anterior, fiind excelent pentru camioanele si autobuzele care circula pe drumuri acoperite cu noroi sau pavate. Garanteaza o excelenta stabilitate directionala si o capacitate buna de franare si tractiune.
3. Masurare adancime profil anvelope si determinarea nivelului de uzura a pneurilor
Un element de interes pentru soferii de pretutindeni este reprezentat de precizarile legale cu privire la conceptul de adancime minima profil anvelope iarna, vara si all season. Din acest punct de vedere, exista cateva cerinte obligatorii, valabile pe tot teritoriul Uniunii Europene. Pentru a putea circula pe drumurile publice de pe continent, autoturismele, motocicletele si campioanele trebuie sa aiba penuri cu profile de adancime minima de 1,6 mm.
Este obligatoriu ca aceasta valoare sa fie mentinuta pe intreaga suprafata a anvelopei. Atunci cand se ajunge ca adancimea sa fie de 1,6 mm, distanta de franare pe carosabilul umed creste, iar riscul acvaplanarii este si el ridicat. De regula, la valoarea de 1,6 mm ajunge doar o anvelopa uzata. Atunci cand se atinge acest punct, se dubleaza si distanta de franare, prin comparatie cu pneurile noi.
O masura de precautie excelenta este ca pneurile de iarna sa fie inlocuite atunci cand adancimea atinge valoarea minima de 3 mm. In cazul celor de vara, chiar si valoarea de minimum 2 mm poate garanta siguranta la cele mai inalte cote, insa se recomanda schimbarea cauciucurilor cand ea a fost atinsa, tot ca precautie. La anvelopele late, valoarea minima recomandata este de 4 mm.
Asadar, prin procesul de masurare adancime profil anvelope, se determina nivelul de siguranta pe care pneurile il pot garanta. Masurarea adancimii este doar o etapa a unui proces mai complex prin care se determina nivelul de uzura al anvelopelor si se poate imbunatati rezistenta si durabilitatea acestora. Iata care sunt toti pasii implicati in acest proces:
-
Se analizeaza banda de rulare - pentru ca anvelopele fata sa fie analizate in mod corect, este necesar sa se obtina un unghi bun. Se opreste masina pe un loc plan, lipsit de denivelari. Este trasa frana de mana si volanul este rotit la 45 de grade, inspre stanga sau dreapta, pentru ca vizibilitatea asupra anvelopelor sa fie buna;
-
Se verifica profilul anvelopelor - pentru ca masurarea adancimii profilului sa se faca in mod corect, specialistii recomanda efectuarea de masuratori in diferite locuri, pe toata circumferinta anvelopei. Cauciucurile montate pe masina ta au indicatori de uzura in canelurile lor principale. Cand uzura profilului ajunge la nivelul indicatorului, este obligatoriu sa inlocuiesti pneul;
-
Se echilibreaza anvelopele - majoritatea mecanicilor si producatorilor de pneuri recomanda echilibrarea acestora la un interval de 9.000 - 12.000 km parcursi. Fireste, echilibrarea nu are legatura cu geometria rotilor. Echilibrarea este un proces prin care se previne uzura cauciucurilor in mod prematur. Totodata, prin acest proces sunt protejate sistemul de directie si suspensia masinii.
-
Se efectueaza rotatia - tot la fiecare 9.000 - 12.000 km parcursi, in functie de tipul si calitatea pneurilor, Rotatia presupune mutarea cauciucurilor in pozitii diferite, pentru ca uzura acestora sa se realizeze in mod corect proportionat. Aceasta actiune prelungeste durata de viata a pneurilor.
-
Se inlocuiesc valvele - daca ai ajuns in punctul in care inlocuiesti cauciucurile de pe masina ta, trebuie sa stii ca este recomandat sa schimbi si valvele. Acestea garanteaza buna etansare a pneurilor. In acelasi timp, este predispusa uzarii in timp, pentru ca se exercita o presiune foarte mare asupra ei de fiecare data cand este utilizata masina. Trebuie ca valvele sa se schimbe odata cu penurile, pentru ca ele sa isi poata indeplini rolul in mod eficient. Valvele solide garanteaza atat protejarea anvelopelor, cat si siguranta pasagerilor unui autoturism.
Este foarte important sa iei in calcul toate aceste elemente, pentru a-ti mentine anvelopele in cea mai buna stare de functionare. Banda de rulare este acea componenta care garanteaza aderenta buna la drum, iar adancimea profilul pneului este foarte important pentru ca masina sa poata fi folosita in conditii de siguranta.
Verifica acest detaliu ori de cate ori este necesar, deoarece adancimile prea mici ale profilului pot sa provoace explozia acestuia, poate sa diminuneze capacitatea de franare, tractiunea si aderenta la drumurile acoperite cu zapada. De asemenea, asigura-te ca investesti in anvelope de calitate.